Waar op te letten sinds de afschaffing van de roamingkosten

Gepubliceerd: 26 juni 2017

Sinds 15 juni jl. zijn roamingkosten afgeschaft binnen de gehele Europese Unie, Liechtenstein, IJsland en Noorwegen. Roamingkosten zijn extra kosten voor het gebruik van een in Nederland afgesloten telefoonabonnement in een ander land. Ze werden gerekend omdat een Nederlandse telecomaanbieder aan de buitenlandse telecomaanbieder moet betalen om gebruik te mogen maken van diens netwerk daar, voor haar Nederlandse klant. Omgekeerd ontvangt een Nederlandse telecomaanbieder roamingkosten van de telecomaanbieders van toeristen die naar Nederland komen en hier gebruik maken van hun in een ander land afgesloten abonnement.

 

De Europese Commissie stelde tien jaar geleden al voor om een einde te maken aan de roamingkosten. Telecombedrijven uit de zuidelijke lidstaten waren hier echter fel op tegen. Ze maakten nettowinst op roamingkosten omdat er meer toeristen uit de noordelijke lidstaten op vakantie gaan in de zuidelijke lidstaten dan vice versa. Het is de Europese Comissie in 2017 dus toch gelukt om een einde te maken aan deze extra kosten. Maar er zijn wel een aantal compromissen gesloten om de zuidelijke telecomaanbieders tegemoet te komen. Daarnaast zijn er enkele beperkingen die men in het achterhoofd moet houden.

Ten eerste betaalt men in Zwitserland nog altijd roamingkosten. Het land is geen lid van de EU en trekt haar eigen plan, in tegenstelling tot Liechtenstein, IJsland en Noorwegen, waar de roamingkosten wel zijn verdwenen.

Ten tweede is bellen naar een ander EU-land vanuit Nederland niet goedkoper geworden. Hiervoor blijven extra kosten gelden. Bellen naar een ander EU-land vanuit een ander EU-land dan waar het contract is afgesloten, is wel zonder extra kosten.

Ten derde kent de roamingkostenvrije periode een maximum van vier aaneengesloten maanden. Als iemand vier maanden of langer meer van het abonnement gebruik maakt in een ander EU-land dan in het thuisland, gaan de roamingkosten weer in.

Ten vierde zijn de recent opgekomen onbeperkte bundels van o.a. T-Mobile in andere EU-landen dan het land waar het abonnement is afgesloten niet onbeperkt. Er gelden dan beperkende voorwaarden zoals het maximum van 10GB per maand voor T-Mobile's Go Unlimited. Bij overschrijding betaalt men afhankelijk van de telecomaanbieder een extra tarief, al is het wettelijk maximum van dit tarief €7.70 per GB. Wat ook in de wet vaststaat, is de minimale hoeveelheid data die in andere EU-landen dan waar het abonnement is afgesloten gebruikt mag worden in relatie tot de maandelijkse abonnementskosten van onbeperkte abonnementen. Bij een abonnement van €20 dient de telecomaanbieder minimaal 4.29 GB per maand toe te laten, bij een abonnement van €40 minimaal 8.6 GB en bij een abonnement van €60 minimaal 12.9 GB. Zodra deze hoeveelheden zijn opgebruikt, mogen telecomaanbieders dus weer roamingkosten rekenen. Zie dit handige tooltje van ConsuWijzer: https://www.consuwijzer.nl/roaming-rekenhulp-bereken-uw-data-binnen-de-eu

Ten vijfde moet men erg opletten met de roamingkosten voor landen buiten de EU en de bovengenoemde drie. Deze blijven onveranderd hoog. De roamingkosten in Rusland en de Verenigde Staten, bijvoorbeeld, variëren tussen de €1.50 en €9.10 per MB, afhankelijk van de telecomaanbieder. Let wel dat hier MB staat, en niet GB. Het is dus minimaal 1000 keer zo duur.

Het bovengenoemde wettelijke maximum van het tarief per GB gaat overigens over een periode van 5 jaar omlaag naar €2.50 per GB. Verder geldt er al een wettelijk maximum van €60.50 voor roamingkosten. Dit wijst naar het zesde punt: het is waarschijnlijk dat telecomaanbieders het verlies aan roaminginkomsten compenseren door het duurder maken van hun andere producten, zoals een vaste internetverbinding. Prijsvergelijkingswebsite Pricewise liet weten dat per 1 juli aanstaande zes van de zeven grote providers hun abonnementsprijzen voor vast internet verhogen.